گود برداری در زمین های نا محدود


بعد از پیاده کردن نقشه و کنترل آن چنان چه یک یا چند طبقه از بنا پایین تر از سطح طبیعی زمین قرار داشته باشد باید گودبرداری انجام شود. گاهی ممکن است عمق گودبرداری به چندین متر برسد. متناسب با عمق گودبرداری و موقعیت زمین گودبرداری ممکن است معمولاً با وسایلی مانند بیل مکانیکی یا لودر و در صورت محدودیت زمین و عدم دسترسی به ماشین آلات از وسایل دستی مانند بیل و کلنگ و فرغون و در عمق زیاد یا منطقه وسیع مثل پارکینگ های زیرزمینی، انبارهای بزرگ زیرزمینی و غیره با کمک سایر ماشین آلات ساختمانی انجام می شود.

منظور از زمین های نامحدود، زمین نسبتاً وسیعی است که اطراف آن هیچ گونه ساختمانی نباشد. برای گودبرداری این گونه زمین ها از ماشین آلاتی مانند بیل مکانیکی، لودرو …استفاده شده، سپس خاک با شیب متناسب برداشته می شود و خاک های حاصل از گودبرداری با کامیون به خارج از محوطه حمل می شود.

برای جلوگیری از ریزش دیواره ها، گودبرداری با شیب ملایمی انجام می شود که این مقدار شیب به جنس زمین بستگی دارد. هر چه قدر خاک گود سست و ریزشی باشد مقدار زوایه شیب نیز بیشتر خواهد بود.

گودبرداری در زمین های محدود

گودبرداری در چنین زمین هایی به مراتب از گودبرداری در زمین های نامحدود مشکل تر است. زیرا اولاً در بیشتر مواقع فضای کافی جهت حرکت ماشین آلات خاک برداری وجود ندارد. ثانیاً چنانچه گودبرداری از سطح پی ساختمان های مجاور پایین تر باشد رعایت مسایل ایمنی جهت جلوگیری از ریزش زمین و تخریب ساختمان مجاور ضروری است.

برای ایجاد امنیت در چنین مواقعی باید گودبرداری را با رعایت فاصله ای مناسب از دیوار مجاور و مهار کردن دیوارهای ساختمان مجاور با شمع های چوبی یا فلزی اجرا نمود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *