گودبرداری محدود و نامحدود چه فرقی با هم دارند؟


گودبرداری از ابتدایی ترین مراحل ساخت و ساز محسوب می شود که در مناطق مختلف و بسته به شرایط پایه ای، می تواند شامل اقدامات جانبی گسترده ای شود. همین طور مراحل انجام گودبرداری و ملاحظات آن نیز تا حدودی متغیر هستند. گودبرداری به دو شکل محدود و نامحدود انجام می شود که در این مطلب فرق بین این دو بیان خواهد شد.

گودبرداری محدود

گودبرداری محدود به نوعی از گودبرداری گفته می شود که در زمین های محدود انجام شده و اطراف زمین ساختمان ها و سازه هایی وجود دارد. برای اجرای گودبرداری در چنین زمین هایی، لازم است که حتما ملاحظات ایمنی و پایدارسازی گود با دقت و جدیت بیشتری انجام گرفته و حتما نیاز به سازه نگهبان خواهد بود.

گودبرداری محدود

 

در غیر این صورت گودبرداری ریسک بالایی خواهد داشت و نمی توان از عدم ریزش دیوارهای گود، اطمینان خاطر داشت. در این حالت، باید گودبرداری با فاصله منطقی و اصولی از سازه های کنار انجام شود و باز ماندن گود برای مدت زمانی بیش از زمان استاندارد نیز به هیچ وجه پذیرفته نیست و ریسک ها را بالاتر خواهد برد.

 

گودبرداری نامحدود

اما گودبرداری نامحدود در زمین هایی انجام می شود که حاشیه آن ها در تماس با هیچ سازه ای نیست و کاملا فضایی باز دارند. گودبرداری نامحدود معمولا به شکل مرحله ای و گام به گام انجام شده و لایه لایه از سطح زمین به وسیله ماشین آلات مخصوص، انجام می شوند.

گودبرداری محدود

 

اصلی ترین تفاوت میان گودبرداری محدود و گودبرداری نامحدود را باید میزان ایمن سازی و لزوم قراردهی سازه نگهبان و همین طور شکل اجرای آن بدانیم. البته در گودبرداری نامحدود نیز تامین امنیت افرادی که داخل گود مشغول به کار هستند، فوق العاده اهمیت دارد و باید در تمامی مراحل از نقطه صفر تا پایان، ملاحظات ایمنی این تیم برقرار شود. اما با این وجود به دلیل نبود ساختمان های کناری، ریسک این بخش را نداریم و تا حدودی کار با سادگی بیشتری همراه خواهد بود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *